Intuïcions dels alumnes de secundària sobre la probabilitat. Una recerca sobre la influència del treball empíric en el cas d'un esdeveniment compost Autors/ores Fermí Rojo Cort Jordi Deulofeu i Piquet Resum En aquest article es presenta una investigació relacionada amb dos conceptes probabilístics, l'espai mostral i la probabilitat d'un esdeveniment compost, realitzada amb alumnes de 2n d'ESO. En el camp de la probabilitat és sabut que un ensenyament efectiu s'ha de fomentar en el coneixement previ per part dels professors de les intuïcions que presenten els alumnes. En aquest sentit, un dels objectius d'aquest treball és determinar i classificar les intuïcions dels alumnes en relació amb els dos conceptes esmentats. Aquesta tasca s'ha realitzat seguint els paràmetres següents: el conjunt d'estratègies desenvolupades, la comprensió de les situacions presentades i la naturalesa de les argumentacions en relació amb els diferents significats que pot prendre la probabilitat. Per a l'obtenció de les dades s'ha utilitzat una de les proves d'avaluació de les competències bàsiques aplicades pel Departament d'Educació en els anys 2006-2007. Paral·lelament, s'ha analitzat la influència del treball empíric en la formació i la modificació de les intuïcions dels alumnes. En aquest sentit, els resultats de la investigació assenyalen un camí a seguir per ajudar els estudiants a crear intuïcions correctes, i a la vegada mostren que certes intuïcions que poden interferir en aquest camí sovint són evitables amb l'ajut de l'experimentació. Descàrregues Text complet Publicat 2012-11-06 Número Núm. 31: juny 2012 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista NouBiaix per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Matemàtiques (filial de l'Institut d'Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista NouBiaix. Els autors responen davant la Societat Catalana de Matemàtiques, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l'obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.Societat Catalana de Matemàtiques, està exempta de tota responsabilitat derivada de l'eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari en el text o en el material gràfic- a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s'autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.NouBiaix no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.