La revolució ARTificial. Introducció d’eines generatives d’intel·ligència artificial en l’educació artística Autors/ores Andrés Torres-Carceller Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3007.01.210 Paraules clau: intel·ligència artificial, generador de continguts, creativitat, educació artística, pensament crític, tecnologia Resum Aquest article exposa una experiència d’integració de les tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) generativa en educació artística al grau de mestre d’educació primària. En combinar algorismes d’IA amb tècniques tradicionals d’edició d’imatges, es busca no sols aprendre habilitats instrumentals, sinó també fomentar una comprensió crítica de les limitacions i riscos associats a aquestes tecnologies, i promoure’n un ús responsable i ètic. La capacitat de la IA per a generar contingut original ràpidament, des de textos i imatges fins a vídeos i codis, presenta un panorama complex d’oportunitats i desafiaments. La IA està redefinint els processos cognitius humans i la creativitat, i és fonamental incidir en la importància de mantenir la intel·ligència humana com a complement irreemplaçable de la tecnologia. La implementació d’IA generativa en l’educació artística no sols enriqueix l’aprenentatge visual i estètic, sinó que també prepara l’alumnat per a contribuir críticament i creativament en la intersecció de l’art i la tecnologia, equipant-lo amb habilitats essencials per a la innovació en les seves pràctiques artístiques. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Benjamin, W. (2018) La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. Taurus. Bhandari, B., Park, G., & Shafiabady, N. (2023). Implementation of transformer-based deep learning architecture for the development of surface roughness classifier using sound and cutting force signals. Neural Computing and Applications, 1-18. Buschow, C., & Suhr, M. (2022). Change management and new organizational forms of content creation. In Media and Change Management: Creating a Path for New Content Formats, Business Models, Consumer Roles, and Business Responsibility (pp. 381-397). Springer International Publishing. Campbell, C., Plangger, K., Sands, S., & Kietzmann, J. (2022). Preparing for an era of deepfakes and AI-generated ads: A framework for understanding responses to manipulated advertising. Journal of Advertising, 51(1), 22-38. Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., ... & Wright, R. (2023). “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 102642. Gangadharbatla, H. (2022). The role of AI attribution knowledge in the evaluation of artwork. Empirical Studies of the Arts, 40(2), 125-142. Habbal, A., Ali, M. K., & Abuzaraida, M. A. (2024). Artificial Intelligence Trust, risk and security management (AI trism): Frameworks, applications, challenges and future research directions. Expert Systems with Applications, 240, 122442. Köbis, N. C., Doležalová, B., y Soraperra, I. (2021). Fooled twice: People cannot detect deepfakes but think they can. Iscience, 24(11). Montasari, R. (2024). The Dual Role of Artificial Intelligence in Online Disinformation: A Critical Analysis. In Cyberspace, Cyberterrorism and the International Security in the Fourth Industrial Revolution: Threats, Assessment and Responses (pp. 229-240). Springer International Publishing. Mulé, S., Lawrance, L., Belkouchi, Y., Vilgrain, V., Lewin, M., Trillaud, H., ... & Lassau, N. (2023). Generative adversarial networks (GAN)-based data augmentation of rare liver cancers: The SFR 2021 Artificial Intelligence Data Challenge. Diagnostic and Interventional Imaging, 104(1), 43-48. Navarro, E. & Torres, A. (2023). Jo també hi era | Fake Mundet. In Bosch E. (ed.) No és un llibre de receptres (pp. 105-119). Rosa Sensat. Nguyen, T. T., Nguyen, Q. V. H., Nguyen, D. T., Nguyen, D. T., Huynh-The, T., Nahavandi, S. & Nguyen, C. M. (2022). Deep learning for deepfakes creation and detection: A survey. Computer Vision and Image Understanding, 223, 103525. Nguyen, T.H. (2021). 5 impactful technologies from the Gartner emerging technologies and trends impact radar for 2022. Gartner. https://www.gartner.com/en/articles/5-impactful-technologies-from-the-gartner-emerging-technologies-and-trends-impact-radar-for-2022 Torres-Carceller, A. (2022). Mentiras reveladoras: el fake como práctica artística contra la defactualización. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 9(Monográfico), 1-13. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3560 Vartiainen, H., & Tedre, M. (2024). How Text-to-Image Generative AI is Transforming Mediated Action. IEEE Computer Graphics and Applications. Descàrregues PDF (English) Publicat 2024-11-01 Com citar Torres-Carceller, A. (2024). La revolució ARTificial. Introducció d’eines generatives d’intel·ligència artificial en l’educació artística. Revista Catalana De Pedagogia, 26, 64–81. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/153243 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 26 (2024): La intel·ligència artificial en l'educació, una aposta des de la pedagogia Secció Articles d'experiències Llicència Drets d'autor (c) 2024 Andrés Torres Carceller Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.