Els orígens de l’Escola Lavínia Autors/ores Montserrat Camps Mundó Institut d'Estudis Catalans Carme Sala Sureda Paraules clau: Educació, antifranquisme, renovació pedagògica, escola oberta, Freinet, cooperativa. Resum El desig i la necessitat d’alliberar l’escola de les rèmores del franquisme, als anys setanta, va mobilitzar pares i mestres a emprendre reptes importants per a retornar-li els valors i les pràctiques democràtiques que havien estat vetats. L’Escola Lavínia del barri de les Corts n’és un testimoni. Era una escola laica, oberta, creativa, integradora, participativa i on tot es feia en català. La coŀlaboració dels pares, el treball en equip dels mestres i la bona disponibilitat d’amics i de professionals externs (del teatre, pintors, negocis, museus) van fer possible convertir una utopia en una realitat de benestar per aprendre, compartir i fer bones amistats entre els alumnes, que després de cinquanta anys encara són ben presents. Hi havia una gran curiositat i voluntat d’estudi dels models pedagògics que ens van precedir i envers els que en el present ens oferien reflexió, mètodes i tècniques per consolidar el projecte d’escola. En aquest sentit, el lligam amb el moviment Freinet, Pedagogia Institucional (França) i MCE (Itàlia) en són una bona mostra. Aquest text, una síntesi del llibre Escola Lavínia. Els orígens d’un referent pedagògic, pretén difondre el plantejament d’una escola en un moment històric determinat. Ajudar a veure el lligam de l’escola amb la realitat política, social i econòmica d’un període concret. Aquest recull de vida quotidiana, amb testimonis d’alumnes, mestres i pares, i les reflexions, dubtes, temptatives, encerts i desencerts, constitueix la millor definició d’aquest espai escolar com a lloc per comunicar-se, descobrir, aprendre, participar, relacionar-se i gaudir tot creant i inventant. Finalment, un aspecte clau era mantenir la ferma convicció de potenciar els valors d’humanitat i de democràcia en la consciència dels nostres alumnes.Paraules clau: Educació, antifranquisme, renovació pedagògica, escola oberta, Freinet, cooperativa. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Montserrat Camps Mundó, Institut d'Estudis Catalans Mestras i formadora de professorat Carme Sala Sureda Mestras i formadora de professorat Descàrregues PDF Com citar Camps Mundó, M., & Sala Sureda, C. (2019). Els orígens de l’Escola Lavínia. Revista Catalana De Pedagogia, 16, 265–283. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146028 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 16 (2019) Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.