La taula periòdica en l’ensenyament de la química, una invitació a pensar sobre els materials

Autores

  • Carlos Agudelo Universitat de Barcelona
  • Mercè Izquierdo Universitat Autònoma de Barcelona

Palavras-chave:

Taula periòdica, llibres de text, massa atòmica, element químic, canvi químic.

Resumo

Reflexionem sobre la vigència didàctica del llegat de Mendeléiev, una aventura intel·lectual que va respondre preguntes cabdals i que va orientar la construcció de l’àtom. Destaquem la massa atòmica com un pont entre els fenòmens i l’abstracció intel·lectual, clau en una química escolar genuïna. L’argumentació gira al voltant de l’anàlisi de llibres de text i del relat habitual que presenta la taula periòdica com un aparador d’àtoms, la qual cosa minva l’oportunitat d’imaginar diverses eines d’explicació i desatén el sistema químic en què l’àtom va ser una de les propostes més útils i forassenyades.

paraules clau: Taula periòdica, llibres de text, massa atòmica, element químic, canvi químic.

Biografia do Autor

Carlos Agudelo, Universitat de Barcelona

És doctor en didàctica de les ciències experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona. Investiga sobre l’ús didàctic de la taula periòdica a l’ESO i el batxillerat i sobre les emocions dels mestres en formació inicial davant la física i la química. És professor associat de la Universitat de Barcelona en el grau d’educació primària, on és tutor de pràctiques i imparteix didàctica de l’energia, la matèria i la interacció, i també matemàtiques, ciències experimentals i educació.

Mercè Izquierdo, Universitat Autònoma de Barcelona

És doctora en ciències (química) i catedràtica de didàctica de les ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona, on ha fet classes de química, d’història de la química i de didàctica de les ciències. La seva recerca se centra de manera específica en el llenguatge i els aspectes històrics i epistemològics que tenen influència en l’ensenyament de la química. Ha dirigit tesis doctorals i ha participat en programes de formació de professors en actiu i en projectes de recerca en col·laboració amb universitats de l’Estat espanyol i l’Amèrica Llatina. És codirectora de la revista Enseñanza de las Ciencias.

Downloads

Edição

Seção

Divulgació de la química