The periodic table in the teaching of chemistry, an invitation to think about the materials

Authors

  • Carlos Agudelo Universitat de Barcelona
  • Mercè Izquierdo Universitat Autònoma de Barcelona

Keywords:

Periodic table, textbooks, atomic mass, chemical element, chemical change.

Abstract

We reflect on the current didactic validity of the legacy of Mendeleev as the intellectual adventure that answered key questions and guided the construction of the atom. We emphasize of the atomic mass as a link between phenomena and intellectual abstraction, which are nuclear aspects in a genuine school chemistry. The argument revolves around the analysis of textbooks and the usual narrative that presents the periodic table as an atom showcase, which undermines the opportunity to imagine various explanatory tools and unleash the chemical system in which the atom was one of the most useful and forewarned proposals.

keywords: Periodic table, textbooks, atomic mass, chemical element, chemical change.

Author Biographies

Carlos Agudelo, Universitat de Barcelona

És doctor en didàctica de les ciències experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona. Investiga sobre l’ús didàctic de la taula periòdica a l’ESO i el batxillerat i sobre les emocions dels mestres en formació inicial davant la física i la química. És professor associat de la Universitat de Barcelona en el grau d’educació primària, on és tutor de pràctiques i imparteix didàctica de l’energia, la matèria i la interacció, i també matemàtiques, ciències experimentals i educació.

Mercè Izquierdo, Universitat Autònoma de Barcelona

És doctora en ciències (química) i catedràtica de didàctica de les ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona, on ha fet classes de química, d’història de la química i de didàctica de les ciències. La seva recerca se centra de manera específica en el llenguatge i els aspectes històrics i epistemològics que tenen influència en l’ensenyament de la química. Ha dirigit tesis doctorals i ha participat en programes de formació de professors en actiu i en projectes de recerca en col·laboració amb universitats de l’Estat espanyol i l’Amèrica Llatina. És codirectora de la revista Enseñanza de las Ciencias.

Downloads

Issue

Section

Divulgació de la química