La taula periòdica en l’ensenyament de la química, una invitació a pensar sobre els materials Autors/ores Carlos Agudelo Universitat de Barcelona Mercè Izquierdo Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Taula periòdica, llibres de text, massa atòmica, element químic, canvi químic. Resum Reflexionem sobre la vigència didàctica del llegat de Mendeléiev, una aventura intel·lectual que va respondre preguntes cabdals i que va orientar la construcció de l’àtom. Destaquem la massa atòmica com un pont entre els fenòmens i l’abstracció intel·lectual, clau en una química escolar genuïna. L’argumentació gira al voltant de l’anàlisi de llibres de text i del relat habitual que presenta la taula periòdica com un aparador d’àtoms, la qual cosa minva l’oportunitat d’imaginar diverses eines d’explicació i desatén el sistema químic en què l’àtom va ser una de les propostes més útils i forassenyades.paraules clau: Taula periòdica, llibres de text, massa atòmica, element químic, canvi químic. Biografies de l'autor/a Carlos Agudelo, Universitat de Barcelona És doctor en didàctica de les ciències experimentals per la Universitat Autònoma de Barcelona. Investiga sobre l’ús didàctic de la taula periòdica a l’ESO i el batxillerat i sobre les emocions dels mestres en formació inicial davant la física i la química. És professor associat de la Universitat de Barcelona en el grau d’educació primària, on és tutor de pràctiques i imparteix didàctica de l’energia, la matèria i la interacció, i també matemàtiques, ciències experimentals i educació. Mercè Izquierdo, Universitat Autònoma de Barcelona És doctora en ciències (química) i catedràtica de didàctica de les ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona, on ha fet classes de química, d’història de la química i de didàctica de les ciències. La seva recerca se centra de manera específica en el llenguatge i els aspectes històrics i epistemològics que tenen influència en l’ensenyament de la química. Ha dirigit tesis doctorals i ha participat en programes de formació de professors en actiu i en projectes de recerca en col·laboració amb universitats de l’Estat espanyol i l’Amèrica Llatina. És codirectora de la revista Enseñanza de las Ciencias. Descàrregues PDF Número Núm. 25 (2019) Secció Divulgació de la química Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació Química per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Química (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació Química. Els autors responen davant la Societat Catalana de Química, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Química, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Educació Química no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.