Referents per a una nova escola democràtica. La influència de la pedagogia italiana en els col·lectius de mestres durant la transició política a Catalunya i a Espanya

Autori

  • Antoni Tort i Bardolet Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya
  • Maite Pujol i Mongay Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya

Parole chiave:

transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres.

Abstract

El trànsit del franquisme cap a un règim democràtic va suposar la mobilització d’amplis sectors educatius a la recerca de referents per a  una escola que pogués deixar enrere les imposicions i misèries d’una educació mediocre i autoritària. A més de la recuperació de la pedagogia activa de l’època de la República espanyola i de les experiències de resistència que es van produir en escoles públiques i privades durant la dictadura, hi va haver grups de mestres i entitats cíviques que varen estar atents i van incorporar propostes pedagògiques d’altres contextos que es veien idònies per a la construcció d’una nova educació pública. A l’article s’analitzen les connexions existents durant el període de transició política (dècades de 1970 i 1980) dels moviments renovadors de l’educació a Espanya i, singularment a Catalunya, amb les experiències pedagògiques, especialment en l’àmbit de l’educació infantil (scuole dell’infanzia), de municipis i ciutats italians.

Paraules clau: transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres.

Biografia autore

Antoni Tort i Bardolet, Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya




Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (Espanya)

Fascicolo

Sezione

Tema monogràfic