Referents per a una nova escola democràtica. La influència de la pedagogia italiana en els col·lectius de mestres durant la transició política a Catalunya i a Espanya Autors/ores Antoni Tort i Bardolet Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Maite Pujol i Mongay Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Paraules clau: transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres. Resum El trànsit del franquisme cap a un règim democràtic va suposar la mobilització d’amplis sectors educatius a la recerca de referents per a una escola que pogués deixar enrere les imposicions i misèries d’una educació mediocre i autoritària. A més de la recuperació de la pedagogia activa de l’època de la República espanyola i de les experiències de resistència que es van produir en escoles públiques i privades durant la dictadura, hi va haver grups de mestres i entitats cíviques que varen estar atents i van incorporar propostes pedagògiques d’altres contextos que es veien idònies per a la construcció d’una nova educació pública. A l’article s’analitzen les connexions existents durant el període de transició política (dècades de 1970 i 1980) dels moviments renovadors de l’educació a Espanya i, singularment a Catalunya, amb les experiències pedagògiques, especialment en l’àmbit de l’educació infantil (scuole dell’infanzia), de municipis i ciutats italians.Paraules clau: transició política, renovació pedagògica, pedagogia italiana, educació infantil, política educativa, formació de mestres. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Antoni Tort i Bardolet, Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (Espanya) Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 25 (2015): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.