Referents per a una nova escola democràtica. La influència de la pedagogia italiana en els col·lectius de mestres durant la transició política a Catalunya i a Espanya Autores/as Antoni Tort i Bardolet Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Maite Pujol i Mongay Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Palabras clave: transición política, renovación pedagógica, pedagogía italiana, educación infantil, política educativa, formación de maestros. Resumen El tránsito del franquismo hacia un régimen democrático supuso la movilización de amplios sectores educativos en busca de referentes para una escuela que pudiera dejar atrás las imposiciones y miserias de una educación mediocre y autoritaria. Además de la recuperación de la pedagogía activa de la época de la República española y de las experiencias de resistencia que se produjeron en escuelas públicas y privadas durante la dictadura, grupos de maestros y entidades cívicas prestaron atención e incorporaron propuestas pedagógicas de otros contextos que se veían idóneas para la construcción de una nueva educación pública. En el artículo se analizan las conexiones existentes durante el período de transición política (décadas de los 70 y 80) de los movimientos renovadores de la educación en España y, singularmente en Cataluña, con las experiencias pedagógicas, especialmente en el ámbito de la educación infantil (scuole dell’infanzia), de municipios y ciudades italianas.Palabras clave: transición política, renovación pedagógica, pedagogía italiana, educación infantil, política educativa, formación de maestros. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Antoni Tort i Bardolet, Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (Espanya) Descargas PDF (Català) PDF PDF (English) Número Núm. 25 (2015): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.