Els Passeigs de Rousseau: solitud, rememoració i herborització Autores/as Jordi García i Farrero Resumen Este trabajo, que tiene como finalidad estudiar el modo de andar de Jean-Jacques Rousseau (1712-1778), está configurado en dos partes. Por un lado, se indica que en la última etapa de la vida del autor mencionado es cuando se puede percibir más explícitamente su verdadero homo viator. Durante ese período tal como se puede observar en sus obras autobiográficas estuvo sometido a duras acusaciones de los enciclopedistas y, el acto de caminar se convirtió en la actividad más adecuada dado que le permitía pensar y rememorar el pasado y, al mismo momento, complacer su yo dolido, triste y despreciado por la alta e ilustrada sociedad francesa. Sea como sea, la manera de transitar rousseauniana fue solitaria una especie de autoexilio de las ciudades y de los aparatos sociales y caracterizada por el contacto con la naturaleza, como muy bien demuestra su nueva y principal ocupación: la herborización. En última instancia, este artículo pretende realizar una reflexión de la tendencia educativa que surgió a finales del siglo xix (neonomadisme pedagógico) ya que la acción pedestre de este autor, la cual podía ser concebida como una excursión, es un claro antecedente del Romanticismo pedagógico. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2012-07-26 Número Núm. 19 (2012): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.