L’Ateneu Científic, Literari i Artístic i la culturització musical a Menorca (1905-1936) Autores/as Llorenç Gelabert Gual Universitat de les Illes Balears Xavier Motilla Salas Universitat de les Illes Balears Palabras clave: sociabilidad, asociacionismo, ateneos, música, cultura, Menorca. Resumen En este artículo trataremos de un espacio concreto de sociabilidad de nuestra contemporaneidad: el modelo de asociacionismo que se fue adoptado en cuanto a la culturay la educación o la instrucción, primero por las clases más acomodadas, y que fue transferido posteriormente a las clases populares, que genéricamente fue conocido por ateneo. El modelo asociativo cultural y educativo que representaron los ateneos en España, en Menorca se consolidó definitivamente a principios del siglo XX, en que se crearon hasta tres ateneos en Maó y uno en la población vecina de Es Castell. Pretendemos presentar y analizar la tarea culturizadora musical llevada a cabo por la entidad cultural más emblemática de estas características del siglo XX menorquín, el Ateneo Científico, Literario y Artístico de Maó, a través de su sección de Literatura y Música y de las diversas entidades filiales que impulsó con finalidades musicales.PALABRAS CLAVE: sociabilidad, asociacionismo, ateneos, música, cultura, Menorca. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Llorenç Gelabert Gual, Universitat de les Illes Balears Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 22 (2013): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.