La «Gramàtica» de Salvador Puig (1770), llibre de text del Col·legi Episcopal de Barcelona Autores/as Marc Antoni Adell i Cueva Universitat de València Palabras clave: Josep Climent, Ilustración, bilingüismo, didáctica, estudio gramatical de la lengua, Pragmática, lengua catalana. Resumen El artículo quiere ser una aportación a la pedagogía y práctica escolar de la Ilustración, en la concepción y uso de los manuales o libros de texto. Así se focaliza la atención en un «prontuario» de la época –el episcopado del obispo ilustrado Josep Climent en Barcelona–, los años setenta del siglo XVIII. Se trata de la Gramática castellana –en realidad un texto bilingüe catalán/castellano– del Dr. Salvador Puig, catedrático y estrecho colaborador de Climent en su Colegio Episcopal. La Gramáticacontiene un valioso prólogo del autor, valioso no sólo por las sugerencias didácticas, cuando no declaraciones formales de la pedagogía del momento, sino por la referencia biográfica al impulsor de la edición: el Dr. Climent y Avinent, que ya desde el tiempo de catedrático de filosofía tomista en el Estudi General de València, se había significado por su amor al estudio y a los libros. Salvador Puig, a pesar de esforzarse en presentarla edición como modesta –la califica de «Obrita»–, argumentando el poco tiempo de que dispuso para redactarla –por las «prisas» de Climent en disponer de ella– y que, realmente, el estudio gramatical de la lengua no era lo que como catedrático de retórica dominaba, la Gramática llega a ser, finalmente, una publicación emblemática y significativa, en cumplimiento de la Pragmática borbónica de oficialidad del castellano y el esfuerzo de algunos –Climent entre ellos– de conservar la pervivencia del catalán.PALABRAS CLAVE: Josep Climent, Ilustración, bilingüismo, didáctica, estudio gramatical de la lengua, Pragmática, lengua catalana. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 22 (2013): juliol-desembre Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.