Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l'exili interior del magisteri = Consequences of the Civil War: purification and interior exile of the teachers Autores/as Juan Manuel Fernández Soria Resumen Partiendo del concepto de exilio interior y de la literatura autobiográfica como fuente privilegiada para el estudio del exilio interior de los maestros y maestras depurados, el artículo se adentra en lo que supuso cualitativa y cuantitativamente la represión franquista emprendida contra el Magisterio. Por otra parte, entendiendo que el estudio del exilio interior conecta con la recuperación de la memoria histórica, se hace una valoración de la exigencia ética y de la restitución moral que comporta. Tras esta introducción, se examinan las diversas formas que reviste el exilio interior: la cárcel, el autoexilio preventivo, el exilio profesional (desempeño de trabajos impropios a la preparación profesional del Magisterio, el desaliento pedagógico y el traslado forzoso de destino profesional con su consecuencia de desvertebración social), la marginación en la escuela, el acoso profesional, el hostigamiento social, el exilio familiar, el destierro del ideal profesional y el nuevo aprendizaje político y pedagógico al que se ven obligados los maestros y maestras. Termina el artículo retomando la importancia de la memoria y la obligación moral que contraemos con ella, así como una última valoración de lo que supuso para las nuevas generaciones ese nuevo aprendizaje para la supervivencia. Descargas Text complet (Català) PDF (English) PDF Publicado 2009-01-08 Número Núm. 12 (2008): juliol-desembre Sección La Guerra Civil y la quiebra de la política educativa republicana Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.