Conseqüències de la Guerra Civil: la depuració i l'exili interior del magisteri = Consequences of the Civil War: purification and interior exile of the teachers Autors/ores Juan Manuel Fernández Soria Resum Partint del concepte d'exili interior i de la literatura autobiogràfica com a font privilegiada per a l'estudi de l'exili interior dels mestres i les mestres depurats, l'article s'endinsa en el que va suposar qualitativament i quantitativament la repressió franquista empresa contra el magisteri. D'altra banda, entenent que l'estudi de l'exili interior connecta amb la recuperació de la memòria històrica, es fa una valoració de l'exigència ètica i de la restitució moral que comporta. Després d'aquesta introducció, s'examinen les diverses formes en què es va manifestar l'exili interior: la presó, l'autoexili preventiu, l'exili professional (acompliment de treballs impropis a la preparació professional del magisteri, el desànim pedagògic i el trasllat forçós de destinació professional amb la seva conseqüència de desvertebración social), la marginació a l'escola, l'assetjament professional, la fustigació social, l'exili familiar, el bandejament de l'ideal professional i el nou aprenentatge polític i pedagògic a què es veuen obligats els mestres. L'article acaba reprenent la importància de la memòria i l'obligació moral que hi establim, així com una última valoració del que va suposar per a les noves generacions aquest nou aprenentatge per a la supervivència. Descàrregues Text complet PDF (English) PDF (Español) Publicat 2009-01-08 Número Núm. 12 (2008): juliol-desembre Secció La Guerra Civil i el trencament de la política educativa republicana Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.