La Universitat Literària de Solsona (1614-1717): funció social i conflicte interuniversitari Autores/as Francesc Xavier Fantova Ibáñez Universitas Europaea IMF DOI: 10.2436/20.3009.01.332 Palabras clave: Colación de grados, Colegio-Universidad, conflicto interuniversitario, Estudio General, Orden de Predicadores, Solsona, Universidad menor Resumen El presente artículo analiza desde una perspectiva histórica e institucional el “Estudio General y Universidad” aplicado a un caso concreto: el del Colegio de Llobera de Solsona (1614-1717), cuya existencia provocó un primero debate sobre política universitaria en la Cataluña del siglo XVII. El centro universitario solsonense nació de una forma muy atípica, fruto de la conmutación de la fundación geriátrica del Hospital d'en Llobera, creada a principios del siglo XV por esta familia de mercaderes, en un “colegio de estudios” gestionado por la Orden de Predicadores. La bula pontificia de conmutación (1614) no concretó el alcance del despliegue académico, y las autoridades episcopales, comunales y colegiales interpretaron que amparaba un desarrollo universitario completo, sin restricciones de facultades, personas o territorios. De esta forma, el centro de Solsona se convirtió en el séptimo y último de los centros universitarios históricos del Principado de Cataluña, que perduró hasta el año 1717, cuando todos ellos fueron suprimidos por disposición de la nueva monarquía borbónica española. Palabras clave: Colación de grados, Colegio-Universidad, conflicto interuniversitario, Estudio General, Orden de Predicadores, Solsona, Universidad menor. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2025-07-28 Cómo citar Fantova Ibáñez, F. X. (2025). La Universitat Literària de Solsona (1614-1717): funció social i conflicte interuniversitari. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 51–73. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154233 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.