La Universitat Literària de Solsona (1614-1717): funció social i conflicte interuniversitari Autors/ores Francesc Xavier Fantova Ibáñez Universitas Europaea IMF DOI: 10.2436/20.3009.01.332 Paraules clau: Col·lació de graus, Col·legi-Universitat, conflicte interuniversitari, Estudi General, Ordre de Predicadors, Solsona, Universitat menor Resum Aquest article analitza des d’una perspectiva històrica i institucional “l’Estudi General i Universitat” aplicat a un cas concret: el del Col·legi de Llobera de Solsona (1614-1717), l’existència del qual va provocar un primer debat sobre política universitària a la Catalunya del segle XVII. El present article revisa les aportacions de diversos autors sobre l’esmentada institució i, a partir de l’anàlisi de fonts publicades i materials inèdits, reinterpreta el paper i el conflicte institucional generat per esmentada Universitat amb altres institucions educatives superiors. El centre universitari solsonenc va néixer d’una forma molt atípica, fruit de la commutació de la fundació pia geriàtrica de l’Hospital d’en Llobera, creada a principis del segle XV per aquesta família de mercaders, en un “col·legi d’estudis” gestionat per l’Ordre de Predicadors. La butlla pontifícia de commutació (1614) no va concretar l’abast del desplegament acadèmic, i les autoritats episcopals, comunals i col·legials van interpretar que emparava un desenvolupament universitari complet, sense restriccions de facultats, persones o territoris. D’aquesta forma, el centre de Solsona va esdevenir el setè i últim dels centres universitaris històrics del Principat de Catalunya, el qual va perdurar fins l’any 1717, quan tots ells foren suprimits per disposició de la nova monarquia borbònica espanyola. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2025-07-28 Com citar Fantova Ibáñez, F. X. (2025). La Universitat Literària de Solsona (1614-1717): funció social i conflicte interuniversitari. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 51–73. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154233 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.