Los festivales escolares de Educación Física en la Barcelona de principios del siglo XX: mitos y tradiciones inventadas de la educación moderna y de la regeneración Autores/as Xavier Torrebadella Flix Universitat Autònoma de Barcelona Marta Mauri Medrano Universidad de Zaragoza Palabras clave: festivales, educación física, educación moderna, regeneración, patriotismo Resumen El análisis de tres imágenes en torno a los festivales de educación física escolar celebrados en la Barcelona de principios del siglo XX invita a indagar sobre los mitos y las tradiciones inventadas de la educación moderna. La crítica dialéctica a la que sometemos las imágenes permite deconstruir la realidad visual, revelando las contradicciones sociales que se escondían detrás de estos festivales. En estos festivales, además de resaltar el valor social de la educación física, se manifiestan las voluntades de cimentar una conciencia nacional, asumiendo la argumentación idealizada que la modernidad, la regeneración y el progreso del país residía en una juventud sana y robusta. Concluimos que estos festivales de educación física formaban parte de una invención estética y del mito que revelaba el triunfo moral de una clase dominante y complaciente consigo misma. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF Publicado 2023-11-08 Número Núm. 41 (2023): gener-juny: Assajos i estudis Sección Ensayos y estudios Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.