Jaume Durany i Bellera (1877-1938): mestre racionalista i polític. Una aproximació biogràfica Autores/as Xavier Tornafoch Yuste Universitat de Vic-UCC DOI: 10.2436/20.3009.01.302 Palabras clave: maestro racionalista, Escuela Moderna, lerrouxismo, Segunda República, Claustro de Maestros Laicos Históricos, transformación social, federalismo Resumen Este artículo pretende dar a conocer la figura de Jaume Durany i Bellera, maestro racionalista, periodista y activista político. Desde sus inicios como militante del catalanismo más radical a finales del siglo xix, este personaje va transitando a través de una sólida toma de conciencia social, hacia el republicanismo lerrouxista, al cual se vinculará para ejercer el magisterio racionalista que él considera la forma más efectiva para la transformación social que desea. Previamente, entrará en contacto con Francesc Ferrer i Guàrdia y su Escuela Moderna, con la cual colaborará. Más tarde, abandona el lerrouxismo para militar en el federalismo pimargalliano y constituirá, ya en tiempos de la Segunda República, una asociación, el Claustro de Maestros Laicos Históricos, que reivindica el reconocimiento oficial del trabajo realizado para los que,como él mismo, ejercieron el magisterio en las escuelas racionalistas durante los años anteriores al periodo republicano. En cualquier caso, una vida dedicada a la enseñanza laica, a la política republicana y al periodismo, a través de sus incansables colaboraciones en las publicaciones de la época. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-05-27 Número Núm. 42 (2023): juliol-desembre: Assajos i estudis II Sección Artículos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.