Jaume Durany i Bellera (1877-1938): mestre racionalista i polític. Una aproximació biogràfica Autors/ores Xavier Tornafoch Yuste Universitat de Vic-UCC DOI: 10.2436/20.3009.01.302 Paraules clau: mestre racionalista, Escola Moderna, lerrouxisme, Segona República, Claustre de Mestres Laics Històrics, federalisme, transformació social Resum Aquest article pretén fer conèixer la figura de Jaume Durany i Bellera, mestre racionalista, periodista i activista polític. Des dels seus inicis com a militant del catalanisme més abrandat de finals del segle XIX, aquest personatge va transitant, a través d’una sòlida presa de consciència social, cap al republicanisme lerrouxista, al qual es vincularà per a exercir el magisteri racionalista que ell considera la forma més efectiva per a la transformació social que desitja. Prèviament, entrarà en contacte amb Francesc Ferrer i Guàrdia i la seva Escola Moderna, amb la qual col·laborarà. Més tard, abandona el lerrouxisme per a militar al federalisme pimargallià i constituirà, ja en temps de la Segona República, una associació, el Claustre de Mestres Laics Històrics, que reivindica el reconeixement oficial de la tasca realitzada per als que, com ell mateix, van exercir el magisteri en les escoles racionalistes durant els anys anteriors al període republicà. En qualsevol cas, una vida dedicada a l’ensenyament laic, a la política republicana i al periodisme, a través de la seves incansables col·laboracions en publicacions de l’època. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Publicat 2024-05-27 Número Núm. 42 (2023): juliol-desembre: Assajos i estudis II Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.