Gaston Quénioux et la réforme de l’enseignement du dessin au début du xxe siècle en France Autores/as Renaud d’Enfert Université de Picardie Jules Verne (Amiens, França) Palabras clave: ensenyament del dibuix, mètode intuïtiu, mètode geomètric, educació primària, educació secundària, França, reforma. Resumen El presente artículo examina con detalle el rol que jugó Gaston Quénioux (1864- 1951) en el diseño y la implementación de la reforma francesa de la enseñanza del dibujo de 1909, la que substituyó al «método geométrico», en vigor desde la década de 1880, por el «método intuitivo», que partía de la observación de la naturaleza. La investigación demuestra cómo este reputado profesor de dibujo se convirtió, a principios del siglo xx, en el instigador de esta importante reforma, obteniendo el apoyo del entorno pedagógico, artístico y político del momento y generando, aun así, la división entre los docentes.Palabras clave: enseñanza del dibujo, método intuitivo, método geométrico, educación primaria, educación secundaria, Francia, reforma. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 37 (2021): gener-juny Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.