Gaston Quénioux et la réforme de l’enseignement du dessin au début du xxe siècle en France Autors/ores Renaud d’Enfert Université de Picardie Jules Verne (Amiens, França) Paraules clau: ensenyament del dibuix, mètode intuïtiu, mètode geomètric, educació primària, educació secundària, França, reforma. Resum L’article examina amb detall el rol de Gaston Quénioux (1864-1951) en el disseny i la implementació de la reforma francesa de l’ensenyament del dibuix de 1909, la qual va substituir el «mètode geomètric», en vigor des de la dècada de 1880, pel «mètode intuïtiu», fonamentat en l’observació de la natura. L’estudi demostra com aquest reputat professor de dibuix va esdevenir, a començament del segle xx, l’instigador d’aquesta important reforma i com va aconseguir el suport de l’entorn pedagògic, artístic i polític del moment. Tanmateix, les concepcions que ell preconitzava van sembrar la divisió entre els ensenyants.Paraules clau: ensenyament del dibuix, mètode intuïtiu, mètode geomètric, educació primària, educació secundària, França, reforma. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 37 (2021): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.