Escoles per a Adultes i Biblioteques Circulants (1913): la reacció de la jerarquia eclesiàstica espanyola. Documentació de l’Arxiu Apostòlic Vaticà Autores/as Pere Fullana Puigserver Universitat de les Illes Balears. GEDHE-IRIE Palabras clave: Educación, catolicismo, escuelas para adultas, bibliotecas circulantes, España. Resumen La gestión de Rafael Altamira como Director General de Instrucción Primaria del Ministerio de Instrucción Pública (1911-1913) generó la publicación de una serie de decretos relacionados con la implementación de la formación de los Maestros, las escuelas de adultas y adultos y la puesta en funcionamiento de bibliotecas circulantes. Las políticas promovidas por Altamira pronto fueron consideradas por los sectores integristas y conservadores como paradigma de un modelo de enseñanza público y laicista. La reacción de la prensa confesional (El Siglo Futuro y El Debate, sobre todo) y la actitud resistente de la jerarquía católica contra el modelo educativo liberal provocó la intervención del nuncio apostólico Francesco Ragonesi. En esta ocasión presentamos un pequeño dosier documental de 1913, conservado en el Archivo de la Nunciatura de Madrid, en el Archivo Apostólico Vaticano. A través de esta documentación se evidencia el mecanismo de control de la Iglesia en el ámbito educativo público.Palabras clave: Educación, catolicismo, escuelas para adultas, bibliotecas circulantes, España. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 36 (2020): juliol-desembre Sección Documentos Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.