Escoles per a Adultes i Biblioteques Circulants (1913): la reacció de la jerarquia eclesiàstica espanyola. Documentació de l’Arxiu Apostòlic Vaticà Autors/ores Pere Fullana Puigserver Universitat de les Illes Balears. GEDHE-IRIE Paraules clau: education, Catholicism, adults’ schools, mobile libraries, Spain. Resum La gestió de Rafael Altamira com a Director General d’Instrucció Primària del Ministeri d’Instrucció Pública (1911-1913) generà la publicació d’una sèrie de decrets relacionats amb la implementació de la formació dels mestres, les escoles d'adultes i adults i la posada en funcionament de biblioteques circulants. Les polítiques promogudes per Altamira ben aviat van ser considerades pels sectors integristes i conservadors com a paradigma d’un model d’ensenyament públic i laïcista. La reacció de la premsa confessional (El Siglo Futuro i El Debate, sobretot) i l’actitud resistent de la jerarquia catòlica contra el model educatiu liberal provocà la intervenció del nunci apostòlic Francesco Ragonesi. En aquesta ocasió presentem un petit dossier documental de 1913, conservat a l’Arxiu de la Nunciatura de Madrid, a l’Arxiu Apostòlic Vaticà. A través d’aquesta documentació es posa en evidència el mecanisme de control de l’Església en l’àmbit educatiu públic.Paraules clau: Educació, catolicisme, escoles per adultes, biblioteques circulants, Espanya. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 36 (2020): juliol-desembre Secció Documents Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.