La idea d’universitat educadora en els discursos de Giner de los Ríos i Manuel García Morente Autores/as Xavier Laudo Castillo Universitat de València Andrés Payà Rico Universitat de València Palabras clave: universidad, historia política de la educación, historia conceptual, pensamiento pedagógico, educación superior, enseñanza, aprendizaje. Resumen En este artículo abordamos el estudio de la idea de universidad educadora a partir del análisis del significado pedagógico de los conceptos de cultura, ciencia, investigación y enseñanza utilizados en los discursos de dos pensadores contemporáneos: Francisco Giner de los Ríos y Manuel García Morente. Este análisis tiene como horizonte, siguiendo la historia conceptual e intelectual, cuestionar la relación unívoca entre significante (palabra), significado (concepto) y referente (realidad o ideal que señala) de estos conceptos clave en los textos de los autores estudiados y, más allá, en el estudio histórico de la idea de universidad. Este análisis, que aún está en una fase inicial, puede ser una contribución a la historia política de la educación, al tiempo que útil en el actual debate pedagógico-político sobre los sistemas universitarios del siglo XXI.Palabras clave: universidad, historia política de la educación, historia conceptual,pensamiento pedagógico, educación superior, enseñanza, aprendizaje. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Xavier Laudo Castillo, Universitat de València Descargas PDF (Català) PDF (English) PDF Número Núm. 32 (2018): juliol-desembre Sección Tema monográfico Licencia La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.