La idea d’universitat educadora en els discursos de Giner de los Ríos i Manuel García Morente Autors/ores Xavier Laudo Castillo Universitat de València Andrés Payà Rico Universitat de València Paraules clau: universitat, història política de l’educació, història conceptual, pensament pedagògic, educació superior, ensenyament, aprenentatge. Resum En aquest article s’aborda l’estudi de la idea d’universitat educadora a partir de l’anàlisi del significat pedagògic dels conceptes de cultura, ciència, investigació i ensenyança utilitzats en els discursos de dos pensadors contemporanis: Francisco Giner de los Ríos i Manuel García Morente. Aquesta anàlisi té com a horitzó, seguint la història conceptual i intel·lectual, qüestionar la relació unívoca entre significant (paraula), significat (concepte) i referent (realitat o ideal que assenyala) d’aquests conceptes clau en els textos dels autors estudiats i, més enllà, en l’estudi històric de la idea d’universitat. Aquesta anàlisi, que encara és en una fase inicial, pot ser una contribució a la història política de l’educació i alhora útil en l’actual debat pedagògic polític sobre els sistemes universitaris del segle XXI.Paraules clau: universitat, història política de l’educació, història conceptual, pensament pedagògic, educació superior, ensenyament, aprenentatge. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Xavier Laudo Castillo, Universitat de València Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 32 (2018): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.