Zahoris and Dervishes in History of Education in Spain

Authors

  • Pauli Dávila Balsera Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Luis M. Naya Garmendia Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Irati Amunarriz Iruretagoiena Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

  • DOI: 10.2436/20.3009.01.321

Keywords:

Spain, Generation, 20th century, historiographical turns, cultural history, sources, Public History, history of education

Abstract

The current tasks of research in History of Education are crossed by two issues: the search for sources and the historiographical approach. In this article we address this issue by analysing the historiographical turns that have taken place recently and the search for sources for the History of Education. In order to contextualise this situation, we first mention the existence of a discursive community and three generations of historians of education. After analysing these two perspectives, we conclude that the cultural turn has been undoubtedly successful, both because of its acceptance as a historiographical approach and because of the abundant scientific production using a set of objects: school space and architecture, school objects, iconography or the visual memory of the school, and ordinary school texts and writings. Likewise, in view of this situation, it seems appropriate to review the road travelled to improve the historical narrative in our field, as well as to accept the new challenges that are being proposed by the Public History of Education.

Downloads

References

BANDINI, G.; BIANCHINI, P.; BORRUSO, F.; BRUNELLI, M. Y OLIVIERO, S., La public history tra scuola, universitá e territorio. Florencia: FUP, 2022.

BERTRAND, R. “Historia global, historias conectadas: ¿un giro historiográfico?”, Prohistoria, 24 (2015), pp. 4-20.

BRASTER S., GROSVENOR, I. Y POZO, M. DEL M. (eds.). The black box of schooling: a cultural history of the classroom. Bruselas: Peter Lang, 2011.

CABIECES, M. V. “La arquitectura escolar”. En Sáiz Gómez, J.M. (Eds.), El patrimonio histórico educativo, memorias de ayer y reflexiones de hoy. Polanco: CRIEME, 2021, p. 53-65, p. 55.

CANALES, A.; ÁLVAREZ, Y. Y TACORONTE, M.J. “La Historia de la Educación tras Bolonia: ¿hacia la extinción?”, Revista Española de Educación Comparada, 29 (2017), pp. 240-261 doi: 10.5944/reec.29.2017.18632

COMAS, F. Y POZO, M. DEL M. DEL. “Fotografía, propaganda y educación”, Historia y Memoria de la Educación, (8), 9-21, (2018) p. 10. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.22053

CORTS, I.; ÁVILA, A.; CALDERÓN, C. Y MONTERO, A. Historia de la Educación: cuestiones previas y perspectivas actuales. Sevilla: Grupo de Investigación: Recuperación del patrimonio histórico-educativo sevillano, 1996.

COSTA, A. “Los Manuales de Historia de la Educación a examen”, en COLMENAR, C. Y RABAZAS, T., Memoria de la educación. El legado pedagógico de Julio Ruiz Berrio. Madrid: Biblioteca Nueva, 2015, pp. 143-173.

CUESTA, R. La escuela como cultura. Espejismos historiográficos. Con-ciencia Social (segunda época), 2, (2019), pp. 150-162.

DÁVILA, P. “Las Historias ‘Autonómicas’ de la Educación”, Cuadernos de Historia de la Educación, nº 2 (2005) pp. 67-96. Accesible en https://sedhe.es/wp-content/uploads/2-La-docencia-de-la-historia-de-la-educaci%C3%B3n.pdf

DÁVILA, P. Y NAYA, L.M. Espacios y Patrimonio Histórico-Educativo. Donostia: Erein, 2016.

DÁVILA, P., Y NAYA, L. M. “La “señal”, un objeto de la escuela disciplinada y de la pedagogía del silencio”. Cabás. Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, 30, (2023), pp. 19–36. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.28.69.003

DÁVILA, P.; NAYA, L.M. Y MIGUELENA, J. “Esa escuela disciplinada que todavía no ha muerto: la domesticación del cuerpo y la pedagogía”. En A ANNACONTINI, G. Y PESARE, M. Costruire esistenze. Soggettivazione e tecnologie formative del sé (pp. 283-310). (2020) Milán: Mímesis.

DÁVILA, P.; NAYA, L.M. Y MIGUELENA, J. “On May ’68 in Spain: student youth and the autonomous universities” History of Education & Children’s Literature, XIV, 2 (2019), pp. 135-155.

DUSSEL, I. La cultura material de la escolarización: reflexiones en torno a un giro historiográfico. Educar em revista, 35 (76), (2019), pp. 13-29, p. 16.

Educació i Historia, n 39, gener-Juny 2022.

ESCOLANO, A. La escuela como cultura. Experiencia, memoria y arqueología. Campinas: Alínea Editorial, 2017.

ESCOLANO, A. Y HERNÁNDEZ J.M. La memoria y el deseo. Cultura de la escuela y educación deseada, Valencia: Tirant lo Blanch, 2002; Escolano, A. “Cultura material de la escuela e historia intelectual”, ETD-Educaçao Temática Digital, 22 (4) (2020), pp. 793-811.

ESCRIBANO, R. “El siglo de los Giros. Modelos discursivos y post-discursivos en la teoría historiográfica reciente”, Historiografías, 14 (Julio-Diciembre, 2017): pp. 12-32, p. 16.

FERRAZ, M. Repensar la Historia de la Educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 2005.

GLONDYS, O. “El giro cultural en la historia contemporánea española: nuevas complejidades, aperturas metodológicas y testimonios de la praxis”. Studia Histórica. Historia Contemporánea, 35, (2017), pp.171-204.

GUEREÑA, J.L.; RUIZ BERRIO, J. Y TIANA, A. Nuevas miradas historiográficas sobre la educación en la España de los siglos XIX y XX. Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2010

GUEREÑA, J.L.; TIANA, A. Y RUIZ BERRIO, J. Historia de la Educación en la España Contemporánea. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Centro de Investigación y Documentación Educativa, 1994.

HERNÁNDEZ, J.L., PAYÁ, A. Y SANCHIDRIÁN, C. (2019). “El mapa internacional de las revistas de Historia de la Educación”, Bordón, 71 (4), (2019) pp. 45-64. Doi: 10.13042/Bordon.2019.69624

HERNÁNDEZ, J.L.; CAGNOLATI, A. Y PAYÁ, A. Connecting History of Education. Redes globales de comunicación y colaboración científicas. Valencia: Tirant Humanidades, 2022.

JAMESON, F. El giro cultural. Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires: Manantial, 1999.

LAWN, M. Y GROSVENOR, I. (ed). Materialities of Schooling: Design, Technology, Objects, Routines. Oxford: Symposium Books, 2005; SUREDA, B. Y BARCELÓ, G., “The materiality of education: heritage conservation and new approaches to the histori of education in Spain (1990-2020)”, Educació i Historia, 38 (2021), pp. 105-133.

MARÍAS, J. El método histórico de las generaciones. Madrid, Revista de Occidente, 1949.

MEDA, J. (2016). Mezzi di educazione di massa. Saggi di storia della cultura materiale della scuola tra XIX e XX secolo. Milán: Franco Angeli, 2016.

POZO, M. DEL M. DEL. “Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las prácticas escolares en el aula”. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25,(2006), 291-315.

SANCHIDRIÁN, C. “Tesis de Historia de la Educación en la base de datos TESEO (España, 2000-2010)”, Espacio, Tiempo y Educación, 3 (1) (2016), pp. 273-292.

SANCHIDRIÁN, C.; PAYÁ, A. Y DE FREITAS, T., “Tendencias de investigación doctoral de la producción científica de Historia de la Educación en la universidad española”, Revista de Educación Superior, 50, (2021), pp. 129-154.

SANZ, C., RAMOS, S., Y RABAZAS, T. “La Herstory de la educación en España. Balance, trayectoria e impacto en las aulas”. Foro de Educación, 22(1), (2024), 167-189. doi: https://doi.org/10.14201/fde.130

SANZ, C.; RESA, A.; REVUELTA, M.; REYES, N. Y SANTIESTEBAN, A. “La investigación histórico-educativa. Balance, líneas y enfoques historiográficos actuales a través de un estudio de caso”, New Trends in Qualitative Research, 12, 2002, pp. 1-17 https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e567

VAIN, P. Los rituales escolares y las prácticas educativas. Misiones: Edunam, 2019.

VIÑAO, A. “El espacio escolar: Introducción”. Historia de la Educación: Revista interuniversitaria, 12/13, (1993-94) 11-16.

VIÑAO, A. “Historia de la educación e historia cultural. Posibilidades, problemas y cuestiones”. Revista de Educación, 307, (1995), pp. 245-269.

VIÑAO, A. “La historia de l’educació com a disciplina acadèmica i camp d’investigació”. Temps de l`Educació, 24 (2000), pp. 79-98.

VIÑAO, A. “La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación”, Educação, 35 (1), enero-abril, (2012), pp. 7-17, p. 7.

VIÑAO, A. Y GABRIEL, N. DE. La investigación histórico-educativa: tendencias actuales. Barcelona: Ronsel, 1997.

WHITE, H. Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica, 1992.

Published

2025-04-02