Els lideratges en la morfogènesi de les universitats històriques del Principat de Catalunya Autors/ores Joaquim Vallés Dalmau Universitat Europea IMF Josep Serrano Daura Universitat Europea IMF https://orcid.org/0000-0002-3876-6365 DOI: 10.2436/20.3009.01.333 Paraules clau: Historia de la Universitat, Tortosa, Tarragona, Solsona Resum Els tres estudis generals i universitats erigits al Principat de Catalunya per iniciativa eclesiàstica (Tarragona, Tortosa i Solsona) es diferenciaren dels centres universitaris comunals (Lleida, Girona, Barcelona i Vic), pel fet d’acreditar en la seva morfogènesi institucional un lideratge inqüestionablement personalista. Això no obstant, aquest fet no permet establir hipòtesis explicatives generalitzables, atès els perfils biogràfics dels tres personatges (el cardenal Cervantes a Tarragona, el frare dominic Baltasar Sorió a Tortosa i el cavaller Joaquim Setantí a Solsona), només tenen un vincle comú prou significatiu: la seva adhesió a la Contrareforma tridentina. Agències de suport Agència de la Qualitat de l'Ensenyament Superior d'Andorra (www.aqua.ad) Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Institut Universitari Alma Mater de la Universitat Europea-IMF (Principat d'Andorra). Descàrregues PDF Publicat 2025-07-28 Com citar Vallés Dalmau, J., & Serrano Daura, J. (2025). Els lideratges en la morfogènesi de les universitats històriques del Principat de Catalunya. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 75–91. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154652 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.