Veterans mutilats: la representació heroica de la discapacitat en la literatura infantil italiana Autors/ores Silvia Pacelli Roma Tre University DOI: 10.2436/20.3009.01.337 Paraules clau: Període d’entreguerres, literatura infantil, discapacitat, veterans mutilats, feixisme Resum Aquest article destaca el canvi significatiu en la representació de la discapacitat a la literatura infantil amb l’arribada de la Primera Guerra Mundial i el feixisme a Itàlia, amb l’objectiu d’aclarir l’ús de personatges veterans discapacitats amb fins ideològics. Durant la guerra, a Itàlia, es produeix un augment substancial en la producció de llibres amb temàtiques històriques i bèl·liques, així com biografies que subratllen l’heroisme i el sacrifici d’aquells que van defensar la seva nació. Moltes obres de literatura infantil pretenen implícitament educar els futurs reclutes en els valors del sacrifici per la pàtria, i militaritzen prematurament la infància i el joc infantil. L’entrada d’Itàlia a la guerra provoca un canvi fonamental en la representació de la discapacitat als llibres infantils: la gran quantitat d’invàlids de guerra impulsa una reavaluació sense precedents de la imatge de les discapacitats físiques, els veterans mutilats esdevenen una qüestió social legítima, i la seva representació adquireix una nova dignitat pública perquè els seus cossos porten les empremtes del seu patriotisme i valent sacrifici. Tanmateix, la representació dels veterans discapacitats als llibres infantils és típicament unidimensional i serveix a fins ideològics. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF (English) Publicat 2025-07-28 Com citar Pacelli, S. (2025). Veterans mutilats: la representació heroica de la discapacitat en la literatura infantil italiana. Educació I Història: Revista d’Història De l’Educació, (46), 157–173. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/EduH/article/view/154637 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 46 (2025): juliol-desembre: Entre l'ideal i el real: projectes universitaris en clau històrica Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.