Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954) Autors/ores Xavier Motilla Salas Universitat de les Illes Balears (Espanya) Sara González Gómez Universitat de les Illes Balears (Espanya) Paraules clau: ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme. Resum L’estudi de la formació rebuda per les elits forma part d’una línia temàtica que desperta l’interès dels investigadors. La pràctica escolar i educativa dels futurs governants, amb les seves senyes distintives pròpies, resulta un tema atractiu i sobre el qual encara resulten necessaris treballs en profunditat. En el present article pretenem acostar-nos a una etapa concreta de la formació del príncep Joan Carles durant el franquisme ianalitzar la que correspon als seus primers anys de formació secundària i batxillerat a l’Estat espanyol, en tornar de l’exili, el 1948, fins a l’any 1954. Concretament, ens centrarem en la imatge i projecció pública que des de la dictadura franquista es va transmetre iconogràficament d’aquest període formatiu del príncep, a través de l’anàlisi del fons fotogràfic que es conserva a l’Agència EFE. Metodològicament, es farà un abordatge de l’estudi de les fonts mitjançant una anàlisi de la imatge, referències al context històric i interpretació de les dades. El lector trobarà dos grans apartats: el primer, dedicat al repàs succint del panorama general de l’ensenyament secundari a l’Estat espanyol i la seva legislació durant el període en què el príncep Joan Carles va realitzar els seus estudis; el segon, enfocat a l’estudi de la iconografia de l’educació secundària cursada pel príncep, mitjançant l’anàlisi d’una mostra de fotografies pertanyents a la fototeca de l’Agència EFE.Paraules clau: ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Publicat 2020-02-07 Número Núm. 35 (2020): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.