Memoria de la escuela: las prácticas educativas a través de los testimonios orales de antiguos maestros y alumnos de la región italiana de Le Marche Autors/ores Lucia Paciaroni Università degli Studi di Macerata (Itàlia) Paraules clau: història oral, segle xx, feixisme, República, Itàlia. Resum L’article que a continuació es presenta pretén investigar les pràctiques educatives desenvolupades dins les aules, a través dels testimonis orals dels mestres, així com també dels antics alumnes. La investigació realitzada aporta alguns dels testimonis que van assistir a l’escola primària a la regió italiana de Le Marche des dels anys trenta fins a principis de la dècada de 1960. El principals temes tractats són els càstigs corporals, els quals, tal i com es mostra en aquesta recerca, van ser utilitzats a Itàlia fins als anys seixanta. Veurem com, esmentant també els reglaments, les bufetades, els cops amb pals i agenollar-se sobre els cigrons o el blat de moro van ser pràctiques quotidianes que no van provocar cap reacció de les famílies. Després d’haver il·lustrat la metodologia utilitzada, a través del recull dels testimonis orals, que comporten una sèrie de problemas no menys rellevants, a la primera part es presenten alguns fragments de les entrevistes realitzades a antics alumnes que van anar a l’escola durant l’època feixista i, partint dels seus records, s’analitzen les pràctiques educatives dels mestres. A la segona part, en canvi, es presenten els testimonis dels antics mestres que, a través de la descripció d’anècdotes i fets quotidians, expliquen quina era la seva posició en relació alscàstigs.Paraules Clau: història oral, segle xx, feixisme, República, Itàlia. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 35 (2020): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.