Memoria de la escuela: las prácticas educativas a través de los testimonios orales de antiguos maestros y alumnos de la región italiana de Le Marche

Autors/ores

  • Lucia Paciaroni Università degli Studi di Macerata (Itàlia)

Paraules clau:

història oral, segle xx, feixisme, República, Itàlia.

Resum

L’article que a continuació es presenta pretén investigar les pràctiques educatives desenvolupades dins les aules, a través dels testimonis orals dels mestres, així com també dels antics alumnes. La investigació realitzada aporta alguns dels testimonis que van assistir a l’escola primària a la regió italiana de Le Marche des dels anys trenta fins a principis de la dècada de 1960. El principals temes tractats són els càstigs corporals, els quals, tal i com es mostra en aquesta recerca, van ser utilitzats a Itàlia fins als anys seixanta. Veurem com, esmentant també els reglaments, les bufetades, els cops amb pals i agenollar-se sobre els cigrons o el blat de moro van ser pràctiques quotidianes que no van provocar cap reacció de les famílies. Després d’haver il·lustrat la metodologia utilitzada, a través del recull dels testimonis orals, que comporten una sèrie de problemas no menys rellevants, a la primera part es presenten alguns fragments de les entrevistes realitzades a antics alumnes que van anar a l’escola durant l’època feixista i, partint dels seus records, s’analitzen les pràctiques educatives dels mestres. A la segona part, en canvi, es presenten els testimonis dels antics mestres que, a través de la descripció d’anècdotes i fets quotidians, expliquen quina era la seva posició en relació als
càstigs.

Paraules Clau: història oral, segle xx, feixisme, República, Itàlia.

Número

Secció

Tema monogràfic