Política educacional para os povos indígenas no sul do Brasil: a implementação de escolas para os Kaingang (1910-1967) Autors/ores Maria Aparecida Bergamaschi Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil) Juliana Schneider Medeiros Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil) Paraules clau: Polítiques indigenistes, Servei de Protecció als Indis, escoles indígenes, escoles Kaingang, història de l’educació indígena. Resum L’escola per als pobles indígenes a Brasil és un fenomen que va nàixer amb la colonització i va funcionar de diverses maneres segons els temps i els espais. Al període colonial i imperial (segles xvi al xix), les iniciatives educatives dirigides cap als indígenes van ser de caràcter religiós. Només al segle xx l’Estat brasiler va anunciar i concretar polítiques educatives que, en principi, havien de ser laiques, a partir de lacreació del Servei de Protecció als Indis (SPI), que va actuar en gran part del territori nacional entre 1910 i 1967. Assentat en una pràctica tutelar, l’òrgan indigenista se’n va encarregar d’implementar polítiques que apuntaven cap a la integració dels indígenes a la societat nacional i va tindre en l’escola una important aliada en l’assoliment dels seus objectius. Sobre les polítiques d’educació escolar implementades cap al poble Kaingang, de l’estat de Rio Grande do Sul, a la regió sud de Brasil, tracta aquest article. Amb l’anàlisi de documents oficials i de bibliografia que aborden l’actuació del SPI i les seues polítiques, l’estudi mostra com i perquè van ser engegades escoles per al poble Kaingang als llocs indígenes de Nonoai, Guarita, Ligeiro i Cacique Doble, en el període de vigència de l’òrgan indigenista. És possible concloure que, en gran mesura, el SPI va assolir els seus objectius, interferint a les formes de vida tradicionals, transformant els indígenes en treballadors nacionals i ocasionant un fort perjudici a la llengua Kaingang.Paraules clau: Polítiques indigenistes, Servei de Protecció als Indis, escoles indígenes, escoles Kaingang, història de l’educació indígena. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 34 (2019): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.