Una propuesta de innovación docente para enseñar historia de la renovación pedagógica en la universidad Autors/ores Sara Ramos Zamora Universidad Complutense de Madrid Francisco Javier Pericacho Gómez Universidad Antonio de Nebrija Paraules clau: història de l’educació, renovació pedagògica, innovació educativa, escola. Resum La història de la renovació pedagògica espanyola es nodreix d’un heterogeni nombre de pensadors, escoles, moviments de professors i iniciatives de tot tipus que han representat una forma diferent d’abordar els processos educatius i d’entendre la institució escolar. Així doncs, la renovació pedagògica s’ha presentat sempre al llarg de la història com una actitud innovadora, crítica i de fort compromís pedagògic i socialper part dels sectors més crítics de la comunitat educativa. Amb el present article exposem l’experiència i proposta metodològica desenvolupades durant quatre anys en l’ensenyament de la història de la renovació pedagògica dins de l’assignatura: Història i Corrents Internacionals de l’Educació. Aquesta experiència didàctica docent, que ha tingut el suport institucional de diversos projectes d’Innovació i Millora de la Qualitat Docent de la UCM, posa de manifest els assoliments aconseguits durant els cursos 2010-11, 2011-12, 2012-13 i 2013-14 i representa, en definitiva, la recerca de noves metodologies en l’ensenyament de la història de l’educació. En coherència, s’ha pretès connectar la història, el present i el futur educatiu de la renovació pedagògica, atorgant als estudiants un ampli protagonisme en el procés d’aprenentatge, afavorint, en definitiva, la dinamització crítica dels continguts.Paraules clau: història de l’educació, renovació pedagògica, innovació educativa, escola. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Sara Ramos Zamora, Universidad Complutense de Madrid Descàrregues PDF PDF (Español) PDF (English) Número Núm. 26 (2015): juliol-desembre Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.