«El escudo de la República»: Origen, desarrollo y retos del derecho social a la educación en España Autors/ores Victorio Heredero Gascueña Universidad de La Laguna (Tenerife, Espanya) Paraules clau: Dret social a l’educació, llibertat d’ensenyament, Segona República, reformisme social, Estat del Benestar. Resum Aquest article parteix de la particular gènesi històrica del dret liberal a l’educació a Espanya. L’autor analitza el procés de crítica i reconceptualització que van experimentar, a finals del segle xix, les nocions d’individu i de societat que havien servit de base per la formulació d’aquest dret. Un qüestionament que va fer possible l’emergència del dret social a l’educació, sobre les bases d’una intervenció estatal positiva i laica que garantís l’accés massiu de les classes treballadores a l’escola. Unaconcepció que tindria la seva màxima expressió en la nostra contemporaneïtat durant la Segona República, antecedent social de l’Estat del Benestar consolidat al nostre país després del procés de Transició democràtica. Un model de convivència amenaçat actualment per la reculada dels fonaments que el van originar i la reaparició de la puixança del pensament individualista.Paraules clau: Dret social a l’educació, llibertat d’ensenyament, Segona República, reformisme social, Estat del Benestar. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Victorio Heredero Gascueña, Universidad de La Laguna (Tenerife, Espanya) Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 21 (2013): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.