Un atles de material pedagògic i un museu pedagògic per a la innovació educativa. L’experiència del museu pedagògic de Castelló i del projecte «El museu és una escola» de la UDL Autors/ores Glòria Jové Universitat de Lleida (Espanya) Juan Traver Universitat Jaume I (Espanya) Quim Bonastra Universitat de Lleida (Espanya) DOI: 10.2436/20.3009.01.279 Paraules clau: Museus Pedagògics, Treball en xarxa, material pedagògic Resum En aquest article mostrem com el tractament d’un material que forma part del fons de l’arxiu del Museu Pedagògic de Castelló (MPdC) esdevingué clau per endegar un procés de cerca i recerca del material pedagògic de l’antiga Escola Normal de Lleida i de l’Institut Màrius Torres, el més antic de la ciutat. Aquest material que va formar part de l’exposició «Nou Atlas il·lustrat» del MPdC, va esdevenir nòmada, sortint de l’arxiu del propi museu i teixint xarxa amb el territori, anant més enllà en el marc d’un nou projecte expositiu a Lleida: «Apunts sobre la impossibilitat de la imatge del món». Per dur-ho a terme partim de la concepció Foucaultiana d’arxiu, entès com aquell llegat que està en moviment continu, inconclús, i que serà contínuament retroalimentat i reinterpretat per les interaccions que provoca. A més, mostrem com el treball amb les pràctiques artístiques contemporànies desenvolupades en el marc del projecte «El museu és una escola» de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, ens permet imaginar noves possibilitats educatives. Potser en aquest esdevenir s’està construint un projecte híbrid que ens permet reconceptualitzar el Museu Pedagògic en el segle xxi esdevenint un projecte motor de la innovació educativa en el territori. Biografia de l'autor/a Glòria Jové, Universitat de Lleida (Espanya) Descàrregues PDF Publicat 2024-04-18 Número Núm. 39 (2022): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.