Memoria, cultura escolar y patrimonio audiovisual: una experiencia virtual del Museo M. B. Cossío en tiempos de confinamiento Autors/ores Andra Santiesteban Universidad Complutense de Madrid (Espanya) Jaime del Rey Tapia Universidad Complutense de Madrid (Espanya) Paraules clau: Història de l’Educació, museu pedagògic, innovació cultural, fonts audiovisuals. Resum El present article relata l’experiència d’una proposta pedagògica compartida sobre Cultura Escolar, Història de l’Educació i Patrimoni mitjançant l’anàlisi de material audiovisual. L’experiència s’emmarca en les circumstàncies de confinament viscudes a la primavera de 2020, per la qual cosa tant el plantejament com la posada en marxa es van realitzar en modalitat online. La iniciativa va ampliar l’oferta formativa del Museu – Laboratori d’Història de l’Educació «Manuel Bartolomé Cossío», i va comptar amb una retroalimentació molt positiva. L’activitat virtual també va aconseguir canviar la percepció dels participants sobre aspectes historicoeducatius de primer ordre. Els resultats obtinguts reflecteixen el caràcter innovador de la iniciativa. El fet de submergir-se en l’univers de les imatges en moviment proporciona una poderosa eina didàctica per als processos d’ensenyament-aprenentatge i fa valer les característiques extraordinàries de cinema per aprendre amb facilitat. A més la iniciativa promou una pedagogia reflexiva i crítica, donant lloc a un descobriment lliure fomentat mitjançant un debat en grup. Mitjançant l’article surt a la llum la importància del l’mitjà audiovisual com a font historiogràfica per a l’anàlisi del patrimoni historicoeducatiu per donar resposta a una situació extraordinària. Descàrregues PDF (Italià) PDF (Español) PDF (Italian) (English) PDF (Spagnolo) (Italiano) Número Núm. 39 (2022): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.