Memoria, cultura escolar y patrimonio audiovisual: una experiencia virtual del Museo M. B. Cossío en tiempos de confinamiento

Autors/ores

  • Andra Santiesteban Universidad Complutense de Madrid (Espanya)
  • Jaime del Rey Tapia Universidad Complutense de Madrid (Espanya)

Paraules clau:

Història de l’Educació, museu pedagògic, innovació cultural, fonts audiovisuals.

Resum

El present article relata l’experiència d’una proposta pedagògica compartida sobre Cultura Escolar, Història de l’Educació i Patrimoni mitjançant l’anàlisi de material audiovisual. L’experiència s’emmarca en les circumstàncies de confinament viscudes a la primavera de 2020, per la qual cosa tant el plantejament com la posada en marxa es van realitzar en modalitat online. La iniciativa va ampliar l’oferta formativa del Museu – Laboratori d’Història de l’Educació «Manuel Bartolomé Cossío», i va comptar amb una retroalimentació molt positiva. L’activitat virtual també va aconseguir canviar la percepció dels participants sobre aspectes historicoeducatius de primer ordre. Els resultats obtinguts reflecteixen el caràcter innovador de la iniciativa. El fet de submergir-se en l’univers de les imatges en moviment proporciona una poderosa eina didàctica per als processos d’ensenyament-aprenentatge i fa valer les característiques extraordinàries de cinema per aprendre amb facilitat. A més la iniciativa promou una pedagogia reflexiva i crítica, donant lloc a un descobriment lliure fomentat mitjançant un debat en grup. Mitjançant l’article surt a la llum la importància del l’mitjà audiovisual com a font historiogràfica per a l’anàlisi del patrimoni historicoeducatiu per donar resposta a una situació extraordinària.

Número

Secció

Tema monogràfic