Aprehender el valor del patrimonio histórico-educativo. Enseñar a los futuros maestros o maestras a través del museo pedagógico universitario

Autors/ores

  • Pablo Álvarez Domínguez Universidad de Sevilla (Espanya)
  • María José Rebollo Espinosa Universidad de Sevilla (Espanya)

Paraules clau:

Patrimoni historico-educatiu, Museus Pedagògics, Formació de Mestres, Didàctica patrimonial.

Resum

Els processos d’ensenyament-aprenentatge vinculats a la Història de l’Educació com a matèria lligada a la formació de mestres, presenten un futur prometedor pel que fa al disseny i l'execució d’un ampli i nou conjunt de noves pràctiques pedagògiques. Aquestes pràctiques han de contribuir a fer, dels futurs docents, professionals que siguin capaços de respondre a les demandes de l’ensenyament reglat imperant en l’actualitat. En aquest context, el museu pedagògic es presenta com un potent recurs didàctic que tenim a la nostra disposició per salvaguardar, donar a conèixer, reivindicar, difondre i ajudar a interpretar el patrimoni educatiu als estudiants de Ciències de l’Educació i Magisteri, com a llegat pedagògic que els pertany. A través d’aquest treball, centrant-nos en un estudi de cas, es descriuen una sèrie de puntualitzacions, recursos i activitats didàctiques dutes a terme pel Museu Pedagògic de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Sevilla, per tal de col·laborar curricularment en la formació històrica i pedagògica dels mestres del demà. Com a conclusió, s'ha de destacar que el museu pedagògic és un laboratori didàctic especialment apropiat per estimular que els futurs docents puguin copsar i comprendre el valor del patrimoni historicoeducatiu i transmetre'l a les noves generacions.

Número

Secció

Tema monogràfic