Gaston Quénioux et la réforme de l’enseignement du dessin au début du xxe siècle en France

Autors/ores

  • Renaud d’Enfert Université de Picardie Jules Verne (Amiens, França)

Paraules clau:

ensenyament del dibuix, mètode intuïtiu, mètode geomètric, educació primària, educació secundària, França, reforma.

Resum

L’article examina amb detall el rol de Gaston Quénioux (1864-1951) en el disseny i la implementació de la reforma francesa de l’ensenyament del dibuix de 1909, la qual va substituir el «mètode geomètric», en vigor des de la dècada de 1880, pel «mètode intuïtiu», fonamentat en l’observació de la natura. L’estudi demostra com aquest reputat professor de dibuix va esdevenir, a començament del segle xx, l’instigador d’aquesta important reforma i com va aconseguir el suport de l’entorn pedagògic, artístic i polític del moment. Tanmateix, les concepcions que ell preconitzava van sembrar la divisió entre els ensenyants.

Paraules clau: ensenyament del dibuix, mètode intuïtiu, mètode geomètric, educació primària, educació secundària, França, reforma.

Número

Secció

Tema monogràfic