El trabajo docente bajo sospecha: los límites a las prácticas docentes en las Políticas Públicas Educacionales de la Dictadura Cívico Militar en Chile (1973-1990)

Autors/ores

  • Felipe Andres Zurita Garrido Centro de Investigación en Educación. Universidad Bernardo O’Higgins (Xile)

Paraules clau:

pràctica docent, treball docent, política educativa, dictadura cívica- militar, Xile.

Resum

Aquest article té com a principal objectiu analitzar, a través de la política educativa, les limitacions que s’establiren sobre les pràctiques dels docents que exerciren a Xile durant la dictadura cívica-militar (1973-1990). Per a la seva consecució s’ha realitzat un primer treball de revisió de la bibliografia especialitzada, el qual ens ha permès apropar-nos al treball docent desenvolupat en els darrers anys a Xile. Per altra banda, també ens hem pogut acostar a la legislació, aprovada durant el període de la Dictadura, que regulà les pràctiques dels professionals de l’ensenyança. Les conclusions finals indiquen que les polítiques educatives dirigides al professorat provocaren tota una sèrie de limitacions a nivell de pràctica docent: 1) es desenvoluparen de forma desvinculada del món acadèmic; 2) s’aprovaren sense un recolzament de la normativa que regulava els drets laborals dels treballadors; i 3) s’hagueren d’assumir sense un consens polític.

Paraules clau: pràctica docent, treball docent, política educativa, dictadura cívica-
militar, Xile.

Número

Secció

Tema monogràfic