Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954)
Paraules clau:
ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme.Resum
L’estudi de la formació rebuda per les elits forma part d’una línia temàtica que desperta l’interès dels investigadors. La pràctica escolar i educativa dels futurs governants, amb les seves senyes distintives pròpies, resulta un tema atractiu i sobre el qual encara resulten necessaris treballs en profunditat. En el present article pretenem acostar-nos a una etapa concreta de la formació del príncep Joan Carles durant el franquisme ianalitzar la que correspon als seus primers anys de formació secundària i batxillerat a l’Estat espanyol, en tornar de l’exili, el 1948, fins a l’any 1954. Concretament, ens centrarem en la imatge i projecció pública que des de la dictadura franquista es va transmetre iconogràficament d’aquest període formatiu del príncep, a través de l’anàlisi del fons fotogràfic que es conserva a l’Agència EFE. Metodològicament, es farà un abordatge de l’estudi de les fonts mitjançant una anàlisi de la imatge, referències al context històric i interpretació de les dades. El lector trobarà dos grans apartats: el primer, dedicat al repàs succint del panorama general de l’ensenyament secundari a l’Estat espanyol i la seva legislació durant el període en què el príncep Joan Carles va realitzar els seus estudis; el segon, enfocat a l’estudi de la iconografia de l’educació secundària cursada pel príncep, mitjançant l’anàlisi d’una mostra de fotografies pertanyents a la fototeca de l’Agència EFE.Paraules clau: ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme.
Descàrregues
Publicat
Número
Secció
Llicència
- Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.
- Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.