La formación patriótica en los cuadernos escolares durante el franquismo: el Día de la Hispanidad Autors/ores Bienvenido Martín Fraile Universidad de Salamanca (Espanya) Isabel Ramos Ruiz Universidad de Salamanca (Espanya) Paraules clau: quaderns escolars, cultura escolar, pràctica educativa, formació patriòtica, franquisme, Espanya. Resum En l’actualitat, l’ús del quadern escolar com a font historiogràfica i documental forma part de les noves tendències sorgides a finals del segle xx, fet que ens ajuda a reconstruir la història de l’escola des de perspectives diferents a les utilitzades tradicionalment per la historiografia educativa. Els quaderns són un dels múltiples registres escrits que ens apropen al que succeïa dins les aules, per tant, constitueixen una font inèdita per interpretar la cultura escolar. En aquest article ens aproximem a la pràctica desenvolupada pels mestres durant el franquisme, en relació a un tema en concret: la formació patriòtica. La Hispanitat i el dia de la seva commemoració són els dos eixos bàsics que ens ajuden a comparar la praxis desenvolupada a classe pel mestre, reflectida en els quaderns, i el discurs nacionalista subjacent que sota aquesta proposta volia transmetre el Règim —tant en la seva vessant legislativa, a través de la Llei d’Ensenyança Primària de 1945, com en el seu discurs teòric. L’article es centra en conèixer quins conceptes relacionats amb la Hispanitat es transmeten als nens i quina finalitat es persegueix amb la seva implementació dins les aules. A nivell geogràfic, l’estudi s’ha acotat a les escoles públiques del centre-oest de la Península Ibèrica. El recurs arxivístic consultat ha estat el Fons Documental de quaderns escolars del Centre Museu Pedagògic de la Universitat de Salamanca (CeMuPe).Paraules clau: quaderns escolars, cultura escolar, pràctica educativa, formació patriòtica, franquisme, Espanya. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 35 (2020): gener-juny Secció Tema monogràfic Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.