Freinet y los maestros españoles: la configuración de un movimiento social y pedagógico (1969-1983) Autors/ores Tamar Groves Universidad de Extremadura (Espanya) Paraules clau: Célestin Freinet, Moviments de Renovació Pedagògica, formació del professorat, transició democràtica, moviments socials. Resum A finals dels anys seixanta el moviment freinetià espanyol torna a emergir després de la repressió franquista. En aquesta segona etapa s’estén a tot el país difonent les tècniques del pedagog francès Célestin Freinet i les idees que les acompanyen. Aquest article aspira a indagar sobre el concepte de «militantisme pedagògic» adoptat pel moviment i en les seves implicacions durant la transició democràtica a Espanya. Primer, s’estudia el ressorgiment del moviment freinetià en el si de la mobilització social que va caracteritzar el país en aquella època. Segon, s’analitza com el llegat de Freinet va ser clau en la forja d’una identitat del mestre com a professional de l’educació i alhora com a militant compromès amb fins socials. Tercer, s’assenyala com els mestres freinetians, en relació amb aquesta doble identitat, van ser un element clau en el si dels moviments de renovació pedagògica que van sorgir en el tardofranquisme i la transició democràtica. Aquest fenomen, com es demostra al llarg de l’article, va tenir un impacte tant sobre la cultura escolar com sobre la formació del professorat a Espanya a l’inici de la democràcia.Paraules clau: Célestin Freinet, Moviments de Renovació Pedagògica, formaciódel professorat, transició democràtica, moviments socials. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF PDF (English) PDF (Español) Número Núm. 30 (2017): juliol-desembre Secció Assajos i estudis Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la revista Educació i Història: Revista d'Història de l'Educació.Els autors responen davant la Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.