Una propuesta de innovación docente para enseñar historia de la renovación pedagógica en la universidad

Autors/ores

  • Sara Ramos Zamora Universidad Complutense de Madrid
  • Francisco Javier Pericacho Gómez Universidad Antonio de Nebrija

Paraules clau:

història de l’educació, renovació pedagògica, innovació educativa, escola.

Resum

La història de la renovació pedagògica espanyola es nodreix d’un heterogeni nombre de pensadors, escoles, moviments de professors i iniciatives de tot tipus que han representat una forma diferent d’abordar els processos educatius i d’entendre la institució escolar. Així doncs, la renovació pedagògica s’ha presentat sempre al llarg de la història com una actitud innovadora, crítica i de fort compromís pedagògic i social
per part dels sectors més crítics de la comunitat educativa. Amb el present article exposem l’experiència i proposta metodològica desenvolupades durant quatre anys en l’ensenyament de la història de la renovació pedagògica dins de l’assignatura: Història i Corrents Internacionals de l’Educació. Aquesta experiència didàctica docent, que ha tingut el suport institucional de diversos projectes d’Innovació i Millora de la Qualitat Docent de la UCM, posa de manifest els assoliments aconseguits durant els cursos 2010-11, 2011-12, 2012-13 i 2013-14 i representa, en definitiva, la recerca de noves metodologies en l’ensenyament de la història de l’educació. En coherència, s’ha pretès connectar la història, el present i el futur educatiu de la renovació pedagògica, atorgant als estudiants un ampli protagonisme en el procés d’aprenentatge, afavorint, en definitiva, la dinamització crítica dels continguts.

Paraules clau: història de l’educació, renovació pedagògica, innovació educativa, escola.

Biografia de l'autor/a

Sara Ramos Zamora, Universidad Complutense de Madrid



Número

Secció

Tema monogràfic