Els joves que vaguen i el consell dels grans absents: o de la crisi educativa a l’Atenes clàssica en la figura dramàtica del Protàgoras de Plató

Autores/as

  • Àngel Pascual Martín Universitat de Barcelona

Palabras clave:

Plató, Protàgoras, educació política, crisi educativa, Atenes.

Resumen

Al Protàgoras, Plató hi representa una conversa sobre l’ἀρετή política i la seva possibilitat de transmissió. Deixant a banda els resultats de la disputa dialèctica entre Sòcrates i el sofista, la figura dramàtica del diàleg destaca per la presència d’un bon grapat de joves de prometedora carrera política, a la vegada que per l’absència dels seus pares o tutors, il·lustres estadistes i excel·lents ciutadans. És a partir de l’absència dramàtica d’aquests, al Protàgoras i en general al Corpus Platonicum, que la present comunicació ve a considerar que, per Plató, la crisi educativa que hauria dut Atenes al col·lapse, es deuria, abans que a la influència pedagògica de la sofística, a una certa retirada i abandonament de la família –i molt especialment de la figura paterna– de la cura per l’educació cívica i política dels fills en la seva joventut.

Paraules clau: Plató, Protàgoras, educació política, crisi educativa, Atenes.

Biografía del autor/a

Àngel Pascual Martín, Universitat de Barcelona



Descargas

Cómo citar

Pascual Martín, Àngel. (2020). Els joves que vaguen i el consell dels grans absents: o de la crisi educativa a l’Atenes clàssica en la figura dramàtica del <i>Protàgoras</i> de Plató. Anuari De La Societat Catalana De Filosofia, (30-31), 419–427. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/ASCF/article/view/148574

Número

Sección

Simposi Platònic