Valors cívics, democràcia i educació

Autors/ores

  • Mercè Olivé
  • Jordi Carmona

Paraules clau:

Autogovern, democràcia, ètica, criteri, justícia, llibertat.

Resum

L’educació per a la democràcia és una necessitat. No hi ha un altre camí per a formar ciutadans lliures i amb criteri. I el camí per a fer-ho és l’autogovern de les escoles amb la participació dels alumnes. En un marc de llibertat i responsabilitat. I la llibertat i la responsabilitat no s’aprenen. Es practiquen. Impregnen tota la vida de l’escola fins a esdevenir una part important de la seva raó de ser. És doncs imprescindible disposar a les escoles d’un espai per a poder practicar des de ben petits el ser ciutadana i ciutadà i també reflexionar sobre el que això significa. Tot potenciant les habilitats socials en contextos d’interacció. Les oportunitats que es donen a l’escola són moltes. Aquests models, gens fàcils d’implementar, són en general poc freqüents, d’una banda, degut a l’estructura i organització del nostre sistema educatiu, i de l’altra, per la resistència a acceptar que els alumnes tenen molt a veure en la presa de decisions que afecten la seva vida i, en concret, la seva escolarització.

Paraules clau: Autogovern, democràcia, ètica, criteri, justícia, llibertat.

Biografia de l'autor/a

Jordi Carmona



Descàrregues

Com citar

Olivé, M., & Carmona, J. (2020). Valors cívics, democràcia i educació. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 19–35. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146724

Número

Secció

Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia