Resultats escolars i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial
Paraules clau:
Immigració, escola, estatus migratori, fracàs escolar, demografia.Resum
En aquest treball presentem l’anàlisi de l’alumnat d’origen immigrant a través de la perspectiva de les «generacions», amb un primer objectiu de recomptar i visibilitzar les diferents situacions relacionades amb la immigració, i un segon que és l’anàlisi de l’obtenció del títol d’ESO en funció dels determinants del procés migratori. Els resultats indiquen forts canvis en curs en la composició per orígens de l’alumnat, i prenen cada cop més pes les segones generacions. Al mateix temps, bona part dels resultats negatius s’expliquen per l’arribada recent a Catalunya, o bé per discontinuïtats en la presència al país relacionades amb la migració, i es presenten en alguns casos proporcions força per sobre de la dels alumnes definits com a autòctons. Aquesta aproximació, que ens permet una millor comprensió de la composició de l’alumnat a les aules, no ha estat possible fins ara per manca de dades estadístiques, i és un bon exemple de les possibilitats d’anàlisis que ofereixen els encreuaments de registres administratius amb estadístiques de població. Aquestes operacions són indispensables per poder desplegar polítiques d’integració escolar més efectives, i amb elles contribuir a la cohesió social a mitjà i llarg termini.Paraules clau: Immigració, escola, estatus migratori, fracàs escolar, demografia.
Descàrregues
Descàrregues
Com citar
Domingo, A., & Bayona-i-Carrasco, J. (2019). Resultats escolars i immigració a Catalunya, 2011-2016: anàlisi demoespacial. Revista Catalana De Pedagogia, 15, 89–116. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/145749
Número
Secció
Tema monogràfic. La recerca en educació, un repte
Llicència
La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores.
Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:
- Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.