Neuroeducació: aportacions de la neurociència als plantejaments educatius

Autors/ores

  • Marta Portero Tresserra Universitat Autònoma de Barcelona
  • Anna Carballo Márquez Universitat Central de Catalunya

Paraules clau:

Neurociència, desenvolupament i aprenentatge, plasticitat cerebral, emocions, funcions executives, espais d’aprenentatge.

Resum

El creixent interès per una educació basada en l’evidència científica, així com els recents progressos en el camp de la neurociència sobre els processos d’aprenentatge i plasticitat cerebral, ha permès el naixement de la neuroeducació, un nou camp de coneixement que pretén oferir una visió dels processos d’ensenyament-aprenentatge basada en el funcionament del cervell. L’objectiu del present article és revisar i analitzar diversos estudis neurocientífics dels últims anys que pretenen proporcionar eines útils i fonamentació teòrica i empírica per a una bona pràctica pedagògica. Després d’una breu introducció al camp de la neuroeducació i d’un breu repàs als aspectes més essencials del desenvolupament cerebral, es posa un èmfasi especial en factors intervinents en l’aprenentatge, com la relació entre el cos i els processos cognitius, les estratègies que fomenten un equilibri entre les emocions i la cognició, el desenvolupament de les funcions executives i la importància del disseny dels espais on tenen lloc les experiències d’aprenentatge.

Paraules clau: Neurociència, desenvolupament i aprenentatge, plasticitat cerebral, emocions, funcions executives, espais d’aprenentatge.

Descàrregues

Com citar

Portero Tresserra, M., & Carballo Márquez, A. (2017). Neuroeducació: aportacions de la neurociència als plantejaments educatius. Revista Catalana De Pedagogia, 11, 17–55. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142952

Número

Secció

Tema monogràfic. Com podem entendre el fet d’aprendre avui. Significats i conseqüències en la docència