Escoles per a Adultes i Biblioteques Circulants (1913): la reacció de la jerarquia eclesiàstica espanyola. Documentació de l’Arxiu Apostòlic Vaticà

Autors/ores

  • Pere Fullana Puigserver Universitat de les Illes Balears. GEDHE-IRIE

Paraules clau:

education, Catholicism, adults’ schools, mobile libraries, Spain.

Resum

La gestió de Rafael Altamira com a Director General d’Instrucció Primària del Ministeri d’Instrucció Pública (1911-1913) generà la publicació d’una sèrie de decrets relacionats amb la implementació de la formació dels mestres, les escoles d'adultes i adults i la posada en funcionament de biblioteques circulants. Les polítiques promogudes per Altamira ben aviat van ser considerades pels sectors integristes i conservadors com a paradigma d’un model d’ensenyament públic i laïcista. La reacció de la premsa confessional (El Siglo Futuro i El Debate, sobretot) i l’actitud resistent de la jerarquia catòlica contra el model educatiu liberal provocà la intervenció del nunci apostòlic Francesco Ragonesi. En aquesta ocasió presentem un petit dossier documental de 1913, conservat a l’Arxiu de la Nunciatura de Madrid, a l’Arxiu Apostòlic Vaticà. A través d’aquesta documentació es posa en evidència el mecanisme de control de l’Església en l’àmbit educatiu públic.

Paraules clau: Educació, catolicisme, escoles per adultes, biblioteques circulants, Espanya.

Número

Secció

Documents