La idea d’universitat educadora en els discursos de Giner de los Ríos i Manuel García Morente

Autors/ores

  • Xavier Laudo Castillo Universitat de València
  • Andrés Payà Rico Universitat de València

Paraules clau:

universitat, història política de l’educació, història conceptual, pensament pedagògic, educació superior, ensenyament, aprenentatge.

Resum

En aquest article s’aborda l’estudi de la idea d’universitat educadora a partir de l’anàlisi del significat pedagògic dels conceptes de cultura, ciència, investigació i ensenyança utilitzats en els discursos de dos pensadors contemporanis: Francisco Giner de los Ríos i Manuel García Morente. Aquesta anàlisi té com a horitzó, seguint la història conceptual i intel·lectual, qüestionar la relació unívoca entre significant (paraula), significat (concepte) i referent (realitat o ideal que assenyala) d’aquests conceptes clau en els textos dels autors estudiats i, més enllà, en l’estudi històric de la idea d’universitat. Aquesta anàlisi, que encara és en una fase inicial, pot ser una contribució a la història política de l’educació i alhora útil en l’actual debat pedagògic polític sobre els sistemes universitaris del segle XXI.

Paraules clau: universitat, història política de l’educació, història conceptual, pensament pedagògic, educació superior, ensenyament, aprenentatge.


Biografia de l'autor/a

Xavier Laudo Castillo, Universitat de València



Número

Secció

Tema monogràfic