The vicissitudes of ecological consumption: fragmentation, risk and new values Authors Marc Barbeta Viñas Departament de Sociologia. Universitat Autònoma de Barcelona Keywords: organic consumption, lifestyle, food, risk, citizens, differentiation. Abstract In this paper a theoretical analysis of emerging trends in consumption is proposed, paying special attention to ecological consumption as one of its concretions. Inscribed within the post-Fordist context, some of these new trends are linked to the thesis of the new consumer model. Within this framework, we analyze the main characteristics of green consumers in regard to their principles of consumption and to the social uses to which they put organic products. We then address three specific areas of consumption in which the new trends and values of consumption in general and of ecological consumption in particular tend to develop significantly. Firstly, the values and logic of consumption that come into play in the field of food are reviewed; secondly, consumption’s significant development as a space for citizens and for political participation is considered; and thirdly, consumption is analyzed as a form of risk management in the context of alleged insecurity. Finally, conclusions are presented on the limits of the discourse of ecological consumption and of some of its dominant trends as a factor of change and social transformation on the basis of how it is developing in our societies.Keywords: organic consumption; lifestyle; food; risk; citizens; differentiation. Downloads Download data is not yet available. Downloads PDF (Català) Published 2015-12-11 Issue No. 31-1 (2016) Section Articles License La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Sociologia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a l’Associació Catalana de Sociologia (filial de l'Institut d'Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Sociologia.Els autors responen davant l’Associació Catalana de Sociologia de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l'obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.l’Associació Catalana de Sociologia està exempta de tota responsabilitat derivada de l'eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes -llevat que s'indiqui el contrari en el text o en el material gràfic- a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s'autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l'obra sempre que se'n reconegui l'autoria i l'entitat que la publica i no se'n faci un ús comercial ni cap obra derivada.La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.