Dues mirades a l’ensenyament de la gramàtica a l’escola obligatòria: la perspectiva dels docents i la dels alumnes Autors/ores Carme Durán Universitat Autònoma de Barcelona Teresa Ribas Universitat Autònoma de Barcelona Paraules clau: Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, reflexió sobre la llengua, raonament metalingüístic, concepcions del professorat, sabers dels alumnes. Resum En l’ensenyament de la gramàtica, com en altres disciplines, cal discutir i definir bé l’objecte a ensenyar: quins continguts seleccionem, des de quines teories de referència es plantegen, amb quina terminologia o a través de quina seqüenciació. Tots aquests elements són imprescindibles a l’hora de construir una gramàtica per a l’ensenyament que serveixi de guia per al professorat. Ara bé, també és necessari reunir informació sobre els dos altres pols del triangle didàctic: sobre el del professorat —què fa per organitzar i fer efectiu l’aprenentatge, com el valora, amb quines dificultats es troba, com creu que es pot millorar— i sobre el dels alumnes —quin procés segueix l’aprenent per construir el coneixement, quins conceptes està efectivament construint, quines metodologies promouen millor l’aprenentatge reflexiu. En aquest article, les autores posen en relleu l’interès d’aprofundir en els altres dos aspectes mencionats: l’ensenyament del professorat i l’aprenentatge de l’alumnat a través dels resultats de dues recerques fetes a casa nostra en els darrers anys.Paraules clau: Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, reflexió sobre la llengua, raonament metalingüístic, concepcions del professorat, sabers dels alumnes. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Descàrregues PDF Com citar Durán, C., & Ribas, T. (2019). Dues mirades a l’ensenyament de la gramàtica a l’escola obligatòria: la perspectiva dels docents i la dels alumnes. Revista Catalana De Pedagogia, 15, 41–62. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/145747 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 15 (2019) Secció Tema monogràfic. La recerca en educació, un repte Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.